Podnikání

EET naostro: Některé tržby se evidují vícekrát

Elektronická evidence tržeb je v ostrém provozu teprve krátce a už se vyskytují první chyby. Podle finanční správy jsou někdy tržby zaznamenány vícekrát. V podnikatelích to vzbuzuje obavy, že jim nezbude než zdanit větší tržby, i když takové sumy ve skutečnosti nezískali. Co se děje?

Údaje na pokladně a v evidenci nesedí

Systém některé z účtenek zaznamenal vícekrát. Podle mluvčí Generálního finančního ředitelství ovšem tyto chyby nevznikají na straně Finanční správy, nýbrž na pokladnách. Jaká je vlastně k dispozici kontrola účtenek odeslaných na finanční správu? Poskytuje ji web etrzby.cz. Právě na něm se mohou podnikatelé přihlásit na svůj účet pod EET, který mají u Finanční správy. Názorně zde uvidí údaje o tržbách, které byly odeslány. Ihned je tak mohou srovnat s tím, co eviduje jejich pokladní zařízení. Pravda je ovšem taková, že někdy se data liší. Státní pokladna, informačně-ekonomický systém fungující pod Ministerstvem financí ČR, při evidování EET tyto problémy registruje. Ví, že může jít i o stovky případů majitelů restaurací a pohostinských zařízení, kde s tím mají potíže.

Finanční správa ví o situaci

Jak reaguje Finanční správa? Ujišťuje, že o všem ví a klienti se nemusí bát, že by na daních zaplatili více. A právě ze zpětné vazby bylo zjištěno, že chyby se dějí u pokladních zařízení. Systém totiž považuje za tržbu za novou vždy, když je odlišné označení provozovny, DIČ, označení pokladny, číslo účtenky, celková částka tržby i datum a čas přijetí. Jestliže se některý z těchto údajů liší od předchozích, pokladna ji hned považuje za novou tržbu. Co mají postižení podnikatelé dělat? Nejjednodušší je kontaktovat svého dodavatele kasy. Pak bude nutné stornovat účtenky, které jsou v systému vícekrát. Pro případnou kontrolu ze strany Finanční správy by ale měli mít nachystány účtenky a vysvětlení, proč k problému došlo.